مقوله روش از های قدیم تا کنون از مهمترین دغدغه های بشر بوده است .از زمانی که آدم زبان را اختراع کرد و توانست با همنوعان خود رابطه کلامی برقرار نماید به طور ناخودآگاه وارد امر روش شد تا بتواند دانسته ها یافته های را به دیگران انتقال دهد .
%D8%A8%D8%B1%D8%AF %D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF همه چیز درباره تخته وایت برد
وایت برد

وایت برد,وایت برد,وایت برد

با ورود کوچولو به مدرسه، وی بصورت جدی در یک محیط آموزش ی قرار میگرد این دوره جزو ماندگار به یاد ماندنی ی و اما اثر گذاری در زندگی او خواهد بود .در هر سنی که باشیم همـواره تصویر محیط کلاس درس معلم و تخته سیاه در ذهن ما تداعی می شود ما را به یاد خاطرات شیرین بعضی تلخ مدرسه می اندازد .
تخته سیاه یا همان تخته گچی جزو جدا نشدنی مدرسه و کلاس است که تاثیر بسزایی در فراگیری بصری دارد . تمام ما کم و بیش تجربه استفاده نوشتن روی این تخته های گچی را داریم تخته سیاهی که در عین ظاهر مهربانش گاهی وقتها باعث ظهور موارد ی از عبارت سرفه کردن، آلرژی یا کثیف شدن لبـاس هم میشد .
با گذشت زمان لوازم آموزش ی نو ی از قبیل تخته های هوشمند فیلم جالب پروژکتور رایانه و … وارد محیط های آموزش ی کلاس های درس شدند . در این بین تخته سیاه جای را به اختراع جالبی به نام وایت برد یا همان تخته سفید داد . وسیله ای که دشواری های مصرف از تخته گچی را انتها داد.
ویژگی ها ی مصرف از وایت برد

وایت برد ویژگی ها ی بسیاری نسبت به تخته های سنتی دارد که از عبارت میتوان به پاک شدن آسان نوشته ها، تنوع رنگ بیشتر عدم ایجاد گرد و غبار و ظهور آلرژی ، ویژگی آهنربایی یا مغناطیسی ، وضوح بهتر عدم نیاز به فشار دادن ماژیک اشاره کرد .
همین طور وایت برد در تعلت با وسایل یاری آموزش ی دیگر هم بسیار زیاد کارآمد است برای مثال در زمان استفاده از فیلم زیبا پروژکتور میتوان بطور همزمان به یاری ماژیک، نکات مهم را در کنار تصویر بر روی وایت بورد نوشت .
مزیت دیگر وایت برد آن است که افراد معلول و کم توان میتوانند بدون نیاز به وارد کردن فشار زیاد بر روی تخته بنویسند .
اما وایت برد از کجا آمد؟
تاریخچه وایت برد

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، عکاسی به نام مارتین هیت که در جنگ کره داشت، بطور اتفاقی کار با نوارهای نگاتیو عکاسی متوجه آن شد که اگر با ماژیک بر روی این نگاتیو ها بنویسد، نوشته ها به راحتی به کمک یک دستمال نمناک پاک خواهند شد .
این مساله جرقه ای بود تا مارتین نخستین گام را جهت وارد کردن وایت برد به جهان ی روش بردارد . پس وی ایده را به دری مارک فروخت بدین وسیله در اوایل دهه ۶۰ میلادی نخستین نمونه های وایت برد وارد بازار شد .
این وسیله با تاخیری ۲۰ ساله بطور وسیع وارد کلاس های درس شد دانش آموزان و معلمان را از آلرژی مریضی های ریوی که در دهه ۱۹۹۰ رایج شده بود مصونیت بخشید .

جنس و انواع وایت برد

اولین نمونه های وایت برد از جنس ملامین بودند که قیمت بالایی نیز داشتند .اما به مرور زمان دچار لکه و تیرگی میشدند پاک کردن نوشته های روی آنها نیز سخت میشد .بعد ها با لعاب دادن روی صفحه توانستند کیفیت آنها را اصلاح بخشند .
انواع ورق های به کار رفته در وایت برد های امروزی :
– ورق های صمغ که با کاغذ ادغام شده اند کیفیت پایینی دارند زود دچار لک و تیرگی میشوند. این ورق ها بر روی چوب هایی از جنس MDF چسبانده میشوند .
– ورق های فولادی آلومینیومی رنگ شده که از لایه های مختلف با کیفیت های مفرق ی تولید و ساخته میشوند، این وایت برد ها دوام بالایی وزن نسبتا سبکی دارند. سطح صاف لطیف آنها باعث می شود تا به راحتی پاک شوند همین ویژگی ها باعث شده تا جزو پرفروش ترین مدل ها در بازار باشند .این تخته ها ویژگی مغناطیسی دارند در جنس های گوناگونی تولید میگردند .
– ورق های لعاب داده شده که از پاشیدن سرامیک رنگ روی فولاد تهیه و تولید میشوند .این تخته ها کیفیت بسیار زیاد بالایی دارند به داشتن قیمت بالا اکثرا در صنعت از آنها استفاده میگردد .
شیوه مصرف صحیح از وایت برد

برای زیاد تر شدن عمر وایت بورد به این چند نکته دقت بکنید :
– جهت پاک کردن وایت برد از تخته پاک کن های مخصوص ، دستمال کاغذی یا پارچه نرم مصرف بکنید .
– بعد از روزانه کاری تخته را پاک بکنید زیرا باقی ماندن جوهر روی صفحه و مخلوط شدن آن با غبار باعث خراب شدن سطح میگردد .
– تنها از ماژیک های ویژه وایت برد مصرف بکنید آن را از فروشگاههای معتبر خریداری نمایید .
– بعد از انتها مصرف از ماژیک چنانچه به آن نیاز ندارید، درب ماژیک را ببندید تا عمر آن زیاد تر شود .
– برای تمیـز نگه داشتن سطح وایت برد از پارچه خشک مصرف بکنید و جهت رفع لکه ها هم میتوانید اسپری ویژه پاک کننده وایت برد تولید و ساخت فرمایید

وایت برد در ایران

زمان دقیق ورود تخته وایت برد به ایران معین نیست ولی آنچه که مشهود است آن است که این وسیله در سالهای اخیر اهمیت زیاد بهتر ی را در مدارس ، دانشگاه ها و مراکز روش ی کشورمان پیدا کرده است و کمپانی های گوناگون داخلی خارجی در بازار ایران ارائه دهنده این محصول میباشند .
حال مسئله اینجاست که وایت برد مرغوب چه معین اتی دارد و باید از کجا تولید و ساخت شود؟